Moslims hoeven geen afstand te nemen van terreurbeweging IS? En Nederlanders wel van Zwarte Piet? Daar zit voor mij een strijdigheid. Niettemin zie ik IS, ZP en ebola als verschijnselen met gelijkwaardige kenmerken.
Over ebola bestaat consensus: het is een gemeenschappelijke vijand, daar blijf je uit de buurt. Ook een zelfmoordterrorist wil voorkomen dat hij eraan ten prooi valt op zijn pad naar het paradijs.
Op de tweede plaats komt IS, voorheen
Isis. Terroristen zijn natuurlijk heel
gemeen en sluw, maar ook verward en naïef. Hun interpretatie van de
Koran wordt fel bestreden en de gedachte dat er na gedane arbeid 72
maagden smachtend liggen te wachten is ook wat wonderlijk. Ik heb
geen moeite om afstand te nemen van IS, maar sommigen hebben dat wel,
blijkbaar omdat het geloofsgenoten zijn. Ik zou dan willen vragen:
hoe is het voor je om te weten dat je schouder aan schouder met
niet-moslims je afschuw over IS kunt uitspreken?
Interpretatie
Over ZP is de meeste discussie. Ik
begrijp dat ZP als respectloos geïnterpreteerd kan worden, maar
zeggen dat het racistisch is roept weerstand bij mij op. Dan beweer
je dat kinderen en volwassenen al generatie op generatie meedoen aan
een racistisch tafereel. Dat is hetzelfde als het woord allochtoon
besmet verklaren omdat het wel eens ongunstig geïnterpreteerd is.
Van de 550.000 kernwapendemonstranten
in oktober 1983 in Den Haag, heeft het overgrote deel als kind met
ontzag opgekeken naar Sinterklaas en zijn gevolg. En als volwassene
namen ze hun kinderen mee aan het handje naar de intocht. Maar waren
ze dan racistisch? Al die burgemeesters
die GroenLinks in de loop der jaren heeft gehad zouden door het
uitspreken van een welkomstwoord bij de intocht ook racistisch zijn
geweest? En in de jaren zestig en zeventig, toen iedereen door
progressiviteit was bevangen …. Als ze aan Sinterklaas deden was
dat maar schijn: het waren (zogenaamd) racisten?
Zondebok
Tegelijk kan ik me voorstellen dat de
verschijning van Zwarte Piet wel een onbehaaglijk gevoel geeft. De
term zwart heeft een ongunstige klank, bijvoorbeeld zwart werk,
geld etc (illegaal), zwartkijker (pessimist), zwarte lijst
(uitgeslotenen), zwarte bladzij (drama). Daar tegenover staan
positieve woorden als zwarte cijfers (winst), zwart pak (kostuum),
zwart goud (steenkool). Curieus zijn het woord zwartepiet
(aaneengeschreven), dat zondebok betekent, en het begrip zwart front,
dat staat voor fascisme. De aanhangers daarvan zullen het heel
vervelend vinden om met Zwarte Piet geassocieerd te worden.
Ik was behoorlijk verbaasd over
optreden van Quinsy Gario bij Pauw,
in zijn strijd tegen ZP. De argumenten waren zo slecht dat ik
achteraf de indruk kreeg dat hij is geïnstrueerd vanuit de redactie
van Pauw met als doel de discussie zo langzaam mogelijk uit te melken
om te zorgen dat er de komende maanden geen gebrek aan gasten is.
Maar als je racisme wilt vermijden, zou je dan niet, in plaats
van een stukje folklore, het betaald voetbal moeten afschaffen? Daar
is sprake van doelbewust racisme in spreekkoren, om de tegenstander
te ontmoedigen.
Bedreigend
Wat ebola, IS en ZP gemeen hebben is
dat ze allemaal de veiligheid bedreigen. Bij de eerste twee gaat het
om fysieke veiligheid en vragen we om bescherming tegen ziekte en
aanslagen. Bij ZP gaat het om emotionele veiligheid, de zekerheid dat
zwarten volwaardig lid zijn van de samenleving en niet
geridiculiseerd worden.
Is emotionele veiligheid minder
belangrijk dan fysieke? In mijn kindertijd hoorde ik wel eens
'schelden doet geen pijn', maar gebrek aan emotionele veiligheid doet
juist heel veel pijn. Zonder emotionele veiligheid raak je sociaal
geïsoleerd en als niemand met je te maken wil hebben, zal ook je
fysieke veiligheid gevaar lopen. Daarom interpreteer ik het pleidooi
voor afschaffing van ZP als een signaal van behoefte aan respect en
aan de zekerheid dat zwarten volwaardig lid zijn van de samenleving.
Vergissen is dodelijk
Hoe we die zekerheid kunnen geven,
lijkt me een goed onderwerp voor een gesprek. Als je de kans hebt om
het veiligheidsgevoel van jezelf of anderen te vergroten, moet je
heel goed nadenken voordat je nee zegt. Tegelijk is er ook de
emotionele veiligheid van je eigen kinderen (en je eigen kindertijd)
waarvan je niet wilt dat hun Sinterklaasfeest wordt bezoedeld door
een lading die er nooit in gezeten heeft. Het is fair en gelijkwaardig dat ook daarmee rekening wordt gehouden.
Tot slot over ebola. Vergissen is
menselijk, maar als het gaat om de hygiënevoorschriften bij ebola is
het ook dodelijk, voor jezelf en degenen met wie je in aanraking
komt. Voor ebola is iedereen gelijkwaardig, ongeacht ras,
opleidingsniveau, geloof, seksuele voorkeur en positie in het
politieke krachtenveld. Ebola maakt geen onderscheid - een even
tragisch als hoopgevend bewijs: we zijn als mensheid allemaal met
elkaar verbonden en gelijkwaardig.
Gelijkwaardige beloning
Sinterklaas loopt evenveel gevaar om te worden besmet als
Zwarte Piet. Net als een overbetaalde bovenbaas
die ergens hoog in het bedrijfsleven plannen bedenkt die het milieu
verwoesten en die zonder scrupules werkgelegenheid verplaatst naar
landen met mensonterende arbeidsomstandigheden. Iemand die prestige
nastreeft als voorzitter van een voetbalclub waar wekelijks
racistische spreekkoren klinken en die al deze praktijken kan
voortzetten door het continu verdraaien van de waarheid. Hij/zij
(gelijkenis met bestaande personen is toevallig) loopt evenveel
gevaar als de onderbetaalde schoonmaker, bagageafhandelaar,
onderwijzer, agent of verpleger.
Zeker die laatste categorie is
interessant. Wij zijn voor onze bescherming tegen ebola afhankelijk
van onderbetaald zorgpersoneel en het nauwgezet naleven door hen van
hygiënevoorschriften, ondanks de hoge werkdruk. Misschien vinden al
die overbodige managers bij zorginstellingen nu toch ineens dat de
werkvloer wel behoorlijk betaald moet krijgen. Gelijkwaardig aan het niveau van de functie!
Verder
- een kanttekening van Loesje:
- cabaretier Sjaak Bral ziet de oplossing in vrijheid van godsdienst, 'je blijft gewoon geloven in Sinterklaas'
- columnist Luuk Koelman pleit schertsend voor het voortzetten van de integratie in een potje hazelnootpasta
- journalist Arnold-Jan Scheer stelt in Trouw dat het archetype van Zwarte Piet gericht is op verbinding
- presentatrice Britt Dekker wil de Goudse Kaaspiet vervangen door een Droppiet. (zou ze dat zelf hebben bedacht?)
- een minder kindvriendelijke oplossing lijkt de Piet zonder hoofd van Totaal Theater
- bovenstaand blog werd geschreven in het kader van Blog Action Day waarvan het thema in 2014 was: gelijkwaardigheid
- ook voor Blog Action Day 2014 schreef ik: MisVerstanden rond gelijkwaardigheid
- blog van Kaj Leers over de weerstand van Tukkers tegen het veranderen van Zwarte Piet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten